Digitale dienst brengt terug meer empathie in woonzorgcentra

Soulcenter biedt dienst die personeel het levensverhaal van bewoners leert kennen

Negen op tien verpleegkundigen en zorgkundigen vindt dat ze niet altijd de nodige zorg kunnen geven, dat blijkt uit een enquête van het ACV bij 1141 ondervraagden. 1

Soulcenter is een digitale empathiedienst die het drukbezette personeel in woonzorgcentra helpt om in een oogopslag het verhaal van de bewoners te leren kennen. Zo stimuleert Soulcenter warme en persoonlijke contacten tussen het personeel en de vaak geïsoleerde ouderen.

Hoe werkt Soulcenter?

Familieleden laden teksten en foto’s op in de Soulcenter-toepassing, en delen deze met personeel. Hierdoor leren nieuwe werknemers razendsnel alle bewoners kennen, en kent ook elk personeelslid onmiddellijk nieuwe bewoners.

Soulcenter werkt zowel digitaal als analoog. De verhalen zijn voor het personeel raadpleegbaar via e-mails en via een mobiele app. Daarnaast nodigt de dienst ook uit om de verhalen zoveel mogelijk zichtbaar te maken in het woonzorgcentrum. Het is heel makkelijk om de foto’s en teksten af te printen zodat personeel ze kan zien tijdens hun werk.

Een jaar onderzoek in woonzorgcentra

Het voorbije jaar deed het Soulcenter-team intensief onderzoek in vijf woonzorgcentra in Vlaanderen en Brussel. Daar deden ze tientallen workshops, interviews en tests met bewoners en families om de dienst zo nuttig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

“Bij ieder bezoek aan een woonzorgcentrum merk ik hoe hard bewoners en hun familie opleven wanneer je oprecht interesse toont voor hun leven. Het is geweldig motiverend om mensen echt te raken met wat je maakt.”
– Frederik Vincx, oprichter Soulcenter

Soulcenter begon in januari 2017, net na het overlijden van de grootvader van oprichter Frederik Vincx. Frederik, die digitaal ontwerper is, begon toen een vrijwillige stage van een maand in een woonzorgcentrum in Zonhoven. Tijdens deze maand bedacht hij in nauwe samenwerking met het personeel en de ontwerpers van DementieLab de eerste versie van Soulcenter.

Meer dan een jaar later lanceert Soulcenter op Werelddag dementie (21 september).

Investering in het project

Op basis van een eerste ontwerp investeerden het kabinet van Brussels Staatssecretaris Bianca Debaets en de Vlaamse Gemeenschapscommissie 30.000 euro in Soulcenter. Daarmee ging Frederik Vincx aan de slag in vier extra woonzorgcentra in Brussel, begeleid door Expertisecentrum Dementie BrOes, Dementia lab, en innovatie hub in4care.

Gecontroleerde lancering

Soulcenter lanceert de komende maanden in maximum 25 woonzorgcentra. Een bewuste keuze, om kwalitatief te kunnen leren van de gebruikers. Woonzorgcentra die interesse hebben, kunnen zich inschrijven via de website www.soulcenter.be.

Download hoge resolutie beeld

Het levensverhaal als basis van warme zorg

Wanneer je verhuist naar een woonzorgcentrum ben je meer dan de zorg die je nodig hebt. Je levensverhaal is je identiteit. Al je ervaringen vormen wie je bent. Zo ben je vandaag nog steeds alle rollen die je in je leven al hebt opgenomen: je bent nog steeds dat jonge kind, de leerling, de partner, de ouder, de werknemer,...

“Door iemands levensverhaal binnen te brengen in het woonzorgcentrum, komt zijn of haar identiteit terug meer op de voorgrond. Dit helpt ons om op een respectvolle manier contact te maken en persoonsgerichte zorg te leveren.“
– Mikis Dormaels, auteur ‘De kracht van het levensverhaal. Narratieve Zorg bij ouderen’ en adviseur van Soulcenter.

Persoonsgerichte zorg heeft een positieve impact op het leven van bewoners van woonzorgcentra. Zo bracht een studie uit 2004 aan het licht dat in een testopzet waarbij een groep volgens de principes van gerichte zorg gewassen werd en de andere niet, de waarneembare agitatie, het gevoel van onbehagen en de uitingen van agressie sterk daalde in vergelijking met een controlegroep. 2

Er is ook een effect beschreven bij het personeel: onderzoekers zagen dat zorgpersoneel vriendelijker werd, verbaal de bewoner meer aanmoedigde en zelf aangaf meer ontspannen te zijn. 3

Hierna?

De grootste uitdaging voor het team is om beter te begrijpen hoe het personeelsleden kan stimuleren om het verhaal van bewoners te willen leren kennen. Daar zet het team de komende maanden dan ook op in. Het ontwerpt en test aanvullende oplossingen die passen in het drukke schema van personeel.

Over de oprichter

Frederik Vincx is een sociaal ondernemer met een achtergrond in communicatie en technologie. Hij werkte tien jaar als digitaal ontwerper in grote communicatiebureaus in België, werkte bij een startup in Silicon Valley, en richtte vervolgens startup Prezly op, dat communicatie software levert aan organisaties als IKEA, KBC en Samsung. Hij focust zich nu op projecten met sociale impact.


  • 1. Woonzorgcentra onderzocht, ACV Openbare Diensten bevroeg personeelsleden uit openbare woonzorgcentra in Vlaanderen. PDF
  • 2. PD Sloane, B Hoeffer, MC Mitchell, et al. Effects of person-centered showering and the towel bath on bathing associated aggression, agitation, and discomfort in nursing home residents with dementia: a randomized, controlled trial. J Am Geriatric Soc, 52 (2004), pp. 1795-1804
  • 3. B Hoeffer, KA Talerico, J Rasin, et al. Assisting cognitively impaired nursing home residents with bathing: effects of two bathing interventions on caregiving. Gerontologist, 46 (2006), pp. 524-532

Ga voluit voor geluk

Geef jullie bewoners zinvolle dagen

Blaas jullie activiteitswerking nieuw leven in samen met jullie bewoners, families, vrijwilligers en team.

Ontdek de Soulcenter app arrow_forward

Tablet met voorbeeld van Soulcenter app